Уроки №9 – 10.
Тема: Лабіринтами художньої абстракції.
Мета: вміти
надавати характеристику стилю «абстракціонізм» у різних напрямках:
конструктивізм, неопластицизм, орфізм, симультанний; вчитись розпізнавати дві
основні течії абстракціонізму – лірико-емоційна та геометрична. Виховувати в учнів вміння цінувати прекрасне.
Тип уроку: комбінований, інтегрований, узагальнюючий
Обладнання: проектор, комп’ютер, мультимедійна дошка
Вузлики на пам’ять:
Абстракціонізм (від лат. – абстрактний) – один з головних художніх напрямів ХХ ст.,
безпредметне не фігуративне мистецтво, в якому структура твору живопису,
графіки чи скульптури не відображає реальність, а ґрунтується на формальних
елементах (лінії, плями тощо), та
абстрактних конфігураціях.
Конструктивізм (від лат. – побудова, структура) – напрям в авангардизмі 1910 – 1930-х
рр., що охоплює архітектуру, образотворче і декоративно-прикладне мистецтво,
фотографію, частково – літературу, театр, кіно, музику. Характеризується
лаконізмом і абстрактністю форм.
Неопластицизм (гол. , грец. – новий і пластика) – художня течія абстракціонізму, що
базується на ідеї «мистецтва чистої пластики».
Орфізм (фр.
Орфей) – течія в європейському абстрактному живописі 1910-х рр.., якій
притаманна єдність світла, кольору, руху.
Симультанний ( фр. – одночасний) – вплив кількох чинників одночасно, що породжує їхній
взаємозв’язок і взаємопроникнення.
Хід уроку:
1.
Організаційний
момент. Мотивація до навчання.
2.
Новий
матеріал для засвоєння.
Абстракціоні́зм, абстрактне мистецтво, безпредметне
мистецтво, конфігуративне мистецтво — одна з течій авангардистського мистецтва
початку XX ст. Філософсько-естетична основа абстракціонізму — ірраціоналізм,
відхід від ілюзорно-предметного зображення, абсолютизація чистого враження та
самовираження митця засобами геометричних фігур, ліній, кольорових плям,
звуків. Напрям сучасного абстрактного мистецтва в скульптурі і живописі виник в
Європі та Північній Америці в 1910—1920. Здавна люди намагалися відобразити
красу навколишнього світу, сцени зі життя жінок у малюнках, картинах. Згодом
картини найталановитіших людей перетворилися на витвори мистецтва. З'явилося
багато різних напрямів мистецтва: імпресіонізм, модернізм, класицизм,
романтизм, натуралізм, символізм, реалізм, сюрреалізм, абстракціонізм та інших.
Кожен напрям охоплює єдність світосприймання, естетичних поглядів, шляхів
відображення. Здавна безпредметна творчість існувала як орнамент чинонфініто,
але в новітній історії оформилося в особливу естетичну програму —
абстракціонізм. Виникнення та розвитку абстрактного мистецтва було пов'язане з
духовними ідеями, які хвилювали розуми європейців межі XIX-початку XX століття.
Захоплення метафізичними і утопічними теоріями охопило як філософів, так і
літераторів, музикантів, живописців. Прагнення висловити невимовне, передати
відчуття єдності душі, й матерії, всесвіту, космосу зажадало від художників
пошуку нової, нетрадиційної образотворчої мови, повної глибокого сенсу.
Засновниками
абстракціонізму були В.Кандинський, К.Малевич, П.Мондріан.
Абстракціонізм у наші часи звичайно описує мистецтво, що не
відображує предмети реального світу, але використовує тіні та кольори для
надання настрою.
Творчість видатного художника Василя Кандинського (1866-1944).
Конструктиві́зм (від лат. constructio — побудова) — авангардистський метод (стиль, напрямок) в
образотворчому мистецтві, архітектурі, художньому конструюванні, літературі
(див. Конструктивізм
у літературі), фотографії, оформлювальні на
декоративно-прикладному мистецтві, що отримав розвиток в 1920 — початку
1930 років. Характеризується суворістю, геометризмом, лаконічністю форм і
монолітністю зовнішнього вигляду.
В архітектурі
конструктивізм обстоює раціональну доцільність, економність, лаконізм у засобах
вираження. Прагнучи поєднати мистецьку творчість з виробництвом, конструктивізм
відкидає практично не вмотивовану декоративність, схематизує мову мистецтва.
В образотворчому мистецтві та
літературі прихильники конструктивізму надавали великого значення техніцизму,
штучним конструктивним формам, абстракціям тощо.
Найвідомішою була
творчість німецького Баухаусу (1919-1933).
Неопластицизм — введённое Питом Мондрианом обозначение
направления абстрактного искусства, которое
существовало в 1917—1928 гг.
в Голландии и
объединяло художников, группировавшихся вокруг журнала «De Stijl» («Стиль»). Для «Стиля» характерны
чёткие прямоугольные формы в архитектуре («интернациональный
стиль» П. Ауда) и
абстрактная живопись в компоновке крупных прямоугольных плоскостей, окрашенных
в основные цвета спектра (П. Мондриан).
В своей художественной
практике Мондриан отталкивался от аналитического кубизма, но путём
отторжения всех фигуративных элементов свел его к «выражению чистой
пластики» — прямым линиям, голым плоскостям и прямоугольникам «базовых
цветов» (красный, жёлтый, синий) на нейтральном фоне (белый, серый, чёрный).
Идеи художников «Стиля» оказали огромное влияние не только на архитектуру и
живопись, но и на дизайн интерьеров и
мебели (см. Баухаус), а также на
типографское дело.
В отличие от своего
русского пандана — конструктивизма,
в основу которого легло техническое видение художников-инженеров, неопластицизм
базировался на философской системе из «двух
базовых противоречий, формирующих нашу Землю и всё земное. Это горизонтальная
силовая линия Земли вокруг Солнца и вертикальная силовая линия земли, имеющая
своё начало в центре Солнца». Это учение о математической структуре Вселенной,
разработанное голландским теософомШенмакерсом (нидерл. Schoenmackers), стало фундаментом эстетики «Стиля» и тем самым
неопластицизма.
Творчість нідерландського художника Піта Мондріана (1872-1944).
Орфизм (фр. orphisme, от фр. Orpһée — Орфей) — направление во французской
живописи 1910-х годов,
образованное Р. Делоне, Ф. Купка, Ф. Пикабия, М. Дюшан.
Генетически связан с кубизмом, футуризмом и экспрессионизмом.
Название дано в 1912
французским поэтом Гийомом Аполлинером.
Художники-орфисты
стремились выразить динамику движения и музыкальность ритмов с помощью
«закономерностей» взаимопроникновения основных цветов спектра и
взаимопересечения криволинейных поверхностей.
Орфизм повлиял на русскую
живопись в 1913—1914 годах через прямые контакты русских с самим Робером
Делоне. Его влияние можно увидеть в работах Аристарха Лентулова.
Также орфизм повлиял на некоторые работы Александры Экстер, Георгия Якулова и Александра
Богомазова.
Творчість орфіста Робера Делоне (1885-1941) і його дружини Соні Терк-Делоне
(1885-1979), яка була родом з України.
Супрематизм Казимира Малевича
(1879-1935).
3.
Повторення теми .
4.
Практичне завдання: створення ескізів побутових речей із
застосуванням ідей П.Мондріана або рельєфних композицій у стилі
конструктивізму.
5.
Домашнє завдання:
По підручнику с.
62-71, виконати завдання 1-4 на с. 71.
Немає коментарів:
Дописати коментар