середу, 7 лютого 2018 р.

Конспект уроку мистецтва № 11-12. 9 клас


Уроки №11-12.
Тема: У пошуках художньої експресії.
Мета: визначити умови формування та розвитку модерністської течії - експресіонізму; познайомити з художніми особливостями експресіонізму на конкретних прикладах живопису і музики; проаналізувати найкращі зразки експресіонізму у мистецтві; розвивати індивідуальний естетичний досвід та усвідомлене естетичне сприйняття шляхом залучення учнів до інтерпретації творів мистецтва; виховувати ініціативу, творчість, осмислення своєї відповідальності за збереження художніх цінностей минулого і сьогодення, формувати особистість як суб’єкт культури.
Тип уроку: 1. Урок засвоєння нових знань
                    2. урок закріплення знань шляхом повторення теоретичних знань та виконання практичного завдання.
Наочність: підручник, презентація, відеоматеріал.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
  Вітання. Перевірка наявності учнів на уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
         Робота з анкетою.
1.     Що б ви хотіли дізнатись про експресіонізм?
2.     Чи цікавить вас історія походження назв: додекафонія, сюрреалізм, фовізм?
3.     Як на вашу думку, чи доцільно вивчати мистецькі досягнення минулого, щоб зрозуміти сучасне мистецтво?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
         Давайте згадаємо історію початку ХХ століття. Що відбувалось у Європі напередодні Першої світової війни? Напередодні Першої світової війни і в міжвоєнні роки в соціумі посилюються тривожні передчуття і песимістичні настрої, на які миттєво реагує мистецтво. Митці шукають різні шляхи для відображення атмосфери епохи, виразу протесту проти потворності сучасної цивілізації. У Німеччині та Австрії виникла нова модерністська течія – експресіонізм.  ЇЇ представники демонстрували негативні сторони життя, відтворювали тяжкі стани душі людей, породжені жахом і відчаєм, передавали співчуття до принижених і знедолених. (Підручник, стор.72- 73).
ІV. Повідомлення теми уроку.
         План вивчення нового матеріалу.
1.     Формування модерністської течії - експресіонізму.
2.     Знакові твори художників – експресіоністів: норвезького художника Едварда Мунка (1863-1944) -«Крик», німецько-швейцарського художника Пауля Клеє (1879-1940) – «Сенекіо», українських художників Олекси Новаківського (1872-1935) і  Ернеста Кондратовича (1912-2009); німецького скульптора  Ернста Барлаха (1870-1938) –«Той, що співає», «Месник», італійського митця Амедео Модільяні (1884 – 1920)- «Голова жінки».
3.     Твори художників –фовістів ( «відчуття, наче серед диких звірів») – французів Анрі Матісса (1869-1954) та Андре Дерена (1880-1954).
4.     Картини іспанського художника-сюрреаліста Сальвадора Далі (1904-1989) – «Сталість пам’яті», «Невільничий ринок», «Тайна вечеря»  та ін.
5.     Музичні  твори експресіоністів – Густава Малера, опери Ріхарда Штрауса, балети Ігоря Стравінського («Агон») та Сергія Прокоф’єва («Блудний син»); творчість композиторів так званої «нової віденської школи»: Арнольда Шенберга (1874-1951), який виробив оригінальну систему композиції, що отримала назву додекафонної, та його учнів – Антона Веберна і Альбана Берга. 
6.     \Виконання практичного завдання: підручник, додаток 1, стор.210.
V. Вивчення нового матеріалу.
         Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу – робота за підручником «Мистецтво», 9 клас, стор.72-83.
         Розповідь вчителя.
         Експресіоні́зм  (від франц. expression — вираження, виразність) — літературно-мистецький потік авангардизму, що сформувався в Німеччині на початку ХХ століття. Мав своїх прихильників у Франції, Австрії, Польщі, німецькомовній Швейцарії.
         Основний творчий принцип експресіонізму — відображення загостреного суб'єктивного світобачення через гіпертрофоване авторське «Я», напругу його переживань та емоцій, бурхливу реакцію на дегуманізацію суспільства, знеособлення в ньому людини, на розпад духовності, засвідчений катаклізмами світового масштабу початку XX ст. З усіх напрямків нового мистецтва 20 ст. експресіонізм гостро відобразив конфлікт художньої особи, людини взагалі з трагічною й антигуманною дійсністю. В творах одних майстрів експресіонізм приводив до надзвичайного загострення трагічного світосприйняття, у інших — до художніх утопій, елітарності, замкненого середовища, котре сприймалося острівцем порятунку духовних та гуманістичних цінностей. Цей конфлікт призводив до радикальності художніх рішень, до бунтівного протиставлення і розриву з академічними традиціями. Часом руйнація старих форм виводила художників на межу абстрактного експресіонізму.
         Стилістика експресіонізму в 20 столітті відбилася у кіно, живописі, графіці, літературі, скульптурі, найменше у архітектурі.

VI. Закріплення нових знань.
VII. Повторення основних понять.
         Експресіонізм — літературно-мистецький напрям, для якого характерні посилена увага до внутрішнього світу людини, наголошення на авторському світосприйнятті, нервова збудженість та фрагментарність оповіді, застосування символів, гротеску, поєднання протилежного тощо.
         Додекафо́нія (від греч. δώδεκα — дванадцать и грецьк. φωνή — звук) — техніка музичної композиції, різновид серійної техніки, в основі якої лежить використання серії з 12 співвіднесених між собою тонів.
         Сюрреалізм (фр. surrealisme — надреалізм) — один із найпоширеніших напрямів у сучасному мистецтві й літературі. Його особливість - використання ілюзій та парадоксальне поєднання форм. Цей літературно-мистецький напрям виник після Першої світової війни, на початку 20 століття у Франції.
         Фовізм (фр. les Fauves — «дикі») — стиль певної групи французьких художників початку 20 століття, чиї роботи були швидше зосереджені на мальовничості, декоративності та насиченості кольорів, аніж на зображальних чи реалістичних аспектах, як у французькому варіанті імпресіонізму. Як стиль, фовізм виник приблизно в 1900 і тривав до 1910 року. Був настояний на протиріччях і відрізнявся непослідовністю[1]. Рух, як такий, панував всього кілька років, з 1904 до 1908; за цей час були проведено три виставки. На чолі його були Анрі Матісс та Андре Дерен.

IX. Домашнє завдання: по підручнику стор. 72-83, акварельні фарби, гуаш, кольоровий папір, клей, ножиці.

1 коментар:

Конспект уроку мистецтва № 20. 9 клас

Урок №20. Тема: Жанри і стилі кіно. Мета: закріпити знання про кіномистецтво; розвивати індивідуальний естетичний досвід та усвідомле...