Урок №19.
Тема: Жанри і стилі кіно.
Мета:
дати уявлення про кіножанри: фантастика ( фентезі, антиутопія, кіберпанк),
бойовик, трилер, мелодрама, комедія, вестерн, детектив, містика, мюзикл,
екранізація та ін.; розвивати індивідуальний естетичний досвід та усвідомлене
естетичне сприйняття шляхом залучення учнів до інтерпретації творів мистецтва;
виховувати ініціативу, творчість, осмислення своєї відповідальності за
збереження художніх цінностей минулого і сьогодення, формувати особистість як
суб’єкт культури.
Сприйняття екранних мистецтв: К/ф «Володар перснів» (трилогія), «П’ятий елемент»,
«Матриця», «Сталкер», «Ромео і Джульєтта».
Сприйняття музичного мистецтва: фрагменти кіно опер Дж.Верді «Ріголетто» (Лучано
Паваротті), «Отелло» (Пласідо Домінго).
Поняття: римейк,
мейнстрим, трейлер, сиквел, постер.
Тип уроку:
засвоєння нових знань.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
Вітання. Перевірка наявності учнів на уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Робота
з анкетою.
1. Що б ви хотіли дізнатись про жанри і стилі кіно?
2. Чи цікавить вас історія походження назв: римейк,
мейнстрим, трейлер, сиквел, постер?
3. Як на вашу думку, чи доцільно вивчати досягнення кіномистецтва , щоб зрозуміти
сучасне мистецтво?
ІІІ. Актуалізація опорних знань. (Підручник, стор.124- 133).
ІV. Повідомлення теми уроку.
Жанри і стилі кіно.
План вивчення нового матеріалу.
1.
Жанри
кіно.
2.
Стилі
кіно.
У кіно немає єдиного загальноприйнятого набору
жанрів (як, наприклад, у живописі), за яким можна було б точно
класифікувати всі кінофільми. Крім того, більшість художніх кінофільмів можна
сміло віднести до більш ніж одного жанру. Тому говорити про систему жанрів художнього кіно можна лише з
великою часткою умовності. Ця система скоріше була сформована самими глядачами
на основі особистих вражень, чим кінознавцями в рамках наукових досліджень.
Проте, ця система широко поширена й, у певній мірі, загальноприйнята.
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя.
·
Екшн — цей
жанр ілюструє відому тезу «добро повинне бути з кулаками». Фільми цього жанру
найчастіше не мають складний сюжет. Головний герой звичайно зіштовхується зі злом у
найочевиднішому його прояві: злочин, корупція, тероризм, убивство. Не знаходячи
іншого виходу, головний герой вирішує вдатися до насильства. У результаті
знищенню піддаються десятки, а іноді й сотні лиходіїв. «Хепі енд» (англ. happy end —
щасливий кінець) — неодмінний атрибут екшену, зло повинне бути покаране.
·
Вестерн — у класичних фільмах цього жанру дія відбувається
на дикому Заході Америки в XIX столітті. Конфлікт звичайно розвертається
між бандою злочинців, представниками влади й мисливцями за нагородою (англ. bounty hunter). Як і у
звичайному екшн-фільмі, конфлікт вирішується насильством зі стріляниною.
Вестерни просочені атмосферою волі й незалежності, характерної для заходу
Сполучених Штатів.
·
Гангстерський фільм — дія фільмів цього піджанру
найчастіше відбувається в США в 1930-і роки —
під час розквіту гангстерських угруповань. «Розбирання» між гангстерами і
є основою сюжету таких фільмів.
·
Кіно бойових мистецтв — фільми цього піджанру
сюжетно мало відрізняються від звичайних фільмів жанру екшн. Але в протистоянні
персонажів карате-фільмів ставка робиться не на застосування вогнепальної зброї, а на рукопашні сутички із
застосуванням прийомів східних бойових мистецтв, наприклад, карате.
·
Пригодницький фільм — на відміну від екшену, у
пригодницьких фільмах акцент зміщений із грубого насильства на кмітливість персонажів,
уміння перехитрити, обдурити лиходія. У пригодницьких фільмах герой повинен
оригінально виплутатися зі складних ситуацій. «Хепі енд» також дуже ймовірний.
·
Детективний фільм — жанр, здобутки якого
незмінно містять ілюстрації злочинних діянь. З цих діянь випливають
розслідування й пошук та обвинувачення винних. Впродовж картини у глядача, як
правило, виникає бажання провести власне розслідування й висунути власну версію
злочину.
·
Фільм-драма — специфіку жанру становлять сюжетність,
конфліктність дії, достаток діалогів і монологів. Драми зображують в основному
приватне життя людини і його гострий конфлікт із суспільством. При цьому акцент
часто робиться на загальнолюдських протиріччях, втілених у поводженні і вчинках
конкретних героїв фільму.
·
Трагедія — напевно театральну трагедію не слід розглядати
як окремий випадок драми, але в кінематографі це в принципі вірно. Основу
трагедії також становить зіткнення особистості зі світом, суспільством, долею,
вираження в боротьбі сильних характерів і страстей. Але, на відміну від
звичайної драми, трагічна колізія звичайно завершується загибеллю головного
героя.
·
Камершпіле — різновид драми, що склався у
німецькому театрі, мистецтві й кіно на початку 1920-х, характерними ознаками
якого є психологізм на межі з натуралізмом, намагання розкрити внутрішню
сутність зазвичай нечисленних персонажів — представників середнього
бюргерства і чиновництва, соціальний песимізм.
·
Кінокомедія — до цього жанру відносяться фільми, які
ставлять за мету розсмішити глядача, викликати посмішку, поліпшити настрій.
·
Комедія станів (ситуацій) — це класичний вид комедії,
заснований на тому, що герої фільму потрапляють у курйозні, смішні становища.
Найчастіше сценарій пишуть саме у такому піджанрі. Такі фільми часто зрозумілі
людям різних поколінь.
·
Комедія характерів — це класичний вид комедії,
заснований на тому, що комічне фільму базується на смішних особливостях
персонажа (англ. character — «персонаж», звідси й назва піджанру), Такі
фільми, як правило, «живуть» лише у своїй епосі, і часто незрозумілі людям
інших поколінь.
·
Пародія — вид комедії, що базується на пародіюванні
чого-небудь (наприклад, на пародіюванні інших фільмів).
·
Мелодрама — добутки цього жанру розкривають духовний і почуттєвий світ героїв в
особливо яскравих емоційних ситуаціях, часто на основі контрастів: добро і зло, любов і ненависть тощо.
·
Любовна історія — улюблений жанр більшості жінок
усього світу. У таких фільмах найчастіше описується гарна й глибока любов, що
не розуміють навколишні і якій перешкоджають складні обставини.
·
Сімейний фільм — дитячі фільми й фільми,
призначені для перегляду всією родиною. Фільми цього жанру найчастіше
позбавлені насильства, мають безліч елементів мелодрами й комедії з немудрим
гумором.
·
Музичний фільм — мюзикл або оперета, перенесена з театральних підмостків на кіноекран.
Багато пісень, танців, гарні костюми й декорації. Обов'язково присутні елементи
мелодрами й часто «хепі енд». Насильство якщо і є, то в самій необразливій
формі.
·
Трилер (від англ. thrill — трепет) — так називають
фільми, що прагнуть створити у глядача відчуття напруженого переживання,
хвилювання. Жанр не має чітких границь. Часто до трилерів відносять
детективно-пригодницькі фільми, акцент у які зміщений на підготовку до якогось
унікального злочину. До трилерів також часто відносять фільми жахів.
·
Містичний трилер — фільм на грані трилера й фільму
жахів. Сюжет побудований на зіткненні героїв з яким-небудь незрозумілим, містичним
явищем. Часто мова йде про окультизм, чаклунство, пришесті антихриста й т.п..
·
Катастрофа — фільм, герої якого потрапили в катастрофу і намагаються врятуватися. Мова може йти як
про природну катастрофу (смерч, землетрус, виверження вулкану тощо) або техногенную катастрофу (катастрофа
літака, наприклад).
·
Фільм жахів — до цього жанру відносять фільми, які покликані
налякати глядача, вселити почуття тривоги й страху, створити напружену
атмосферу жаху або болісного очікування чого-небудь жахливого (саспенс). Сюжет
фільмів жахів часто побудований на появі серійного вбивці в якому-небудь
спокійному, що не викликає страх, місці. Ще одна улюблена тема — поява в
мирній обстановці кровожерливого монстра (генетичного мутанта, інопланетянина,
зомбі й т.п.). У фільмах часто присутні шокуючі кадри знівечених людських тіл.
·
Фантастичний фільм — жанр кінематографа, головною
ідейно-естетичною установкою якого є диктат уяви над реальністю. Дія фільмів
цього жанру відбувається в майбутньому, минулому або в «паралельному світі».
Події фільму найчастіше навмисно протиставляються повсякденній дійсності й
звичним поданням про правдоподібність.
·
Фентезі — піджанр, заснований на особливому «казковому»
художньому світі. Цей світ нагадує середньовіччя, але населений міфічними
істотами, наповнений магією і чаклунством, і має власну розвинену міфологію.
·
Фантасмагорія — фільм про щось зовсім нереальне,
зображує вигадливі бачення, маревні фантазії. Цей жанр трохи перегукується
з абстракціонізмом у живописі.
·
Зоряні війни — піджанр, що одержав свою назву від
відомої серії фільмів. Сюжет фільмів цього жанру, відповідно, розгортається в
далекому майбутньому на далеких планетах, у космосі або на космічних станціях.
·
Кіберпанк — піджанр, що фокусується на комп'ютерах, високих технологіях і проблемах, що
виникають в суспільстві у зв'язку з неправильним
застосуванням надбань прогресу. Основою сюжету часто є боротьба хакерів з могутніми транснаціональними корпораціями.
Самостійне опрацювання теоретичного
матеріалу – робота за підручником «Мистецтво», 9 клас, стор.72-83.
VI.
Закріплення нових знань.
Перегляд фрагментів кінофільмів.
VII.
Повторення основних понять.
IX. Домашнє завдання: по підручнику стор. 124-133, акварельні фарби, гуаш,
пензлики, маркер, фломастери.
Немає коментарів:
Дописати коментар